söndag 15 augusti 2010

Stylish Dress B

Efter A kommer B. Så även i den japanska mönsterboken Stylish Dress Book. Så när jag sytt A var jag tvungen att fortsätta med B, eller hur! Gick upp en storlek och det var tur, denna sitter bra på över axlarna. Tyget är ett gammalt tyg som kommer från en av damerna jag har besökt under sommaren. Just denna dam hade haft tygaffär så gissa om hennes skåp var fulla! Detta är således ett tyg från innan 1984 (då hon stängde) men som var i helt oanvänt skick. -Gardin? frågade min kära mor. Kanske är det ett gardintyg men passade även bra som en stylish tunika tycker jag.

En sak att tänka på - förläng ärmarna om du är lång! Dessa är i kortaste laget (och med lite för tight resår som jag inte orkat dra i ny lösare). Mönstren är ritade för ca 168 cm och jag som är 180 cm behöver både justera längd på plagg OCH längd på ärmar. Det ska jag lägga på minnet! Annars blir en 3/4 ärm inte en 3/4 ärm utan nån obeskrivbar slutamittpåarmbågenlängd.

Imorgon börjar maken att jobba efter 7 veckor ledigt med mig och barnen! Vilken härlig sommar det har varit! Varför är det så att sista dagen på semestern vaknar familjen och 3 av 4 är dunderförkylda? Trodde iallafall att vi skulle hinna avklara några dagisdagar innan det blev sjuksängen. För övrigt lär sytiden minska nu när jag blir ensam med två små. Visserligen sover båda två samtidigt mitt på dagen och visserligen går I på dagis 3 x 5 timmar i veckan men jag skulle tro att jag varken hinner eller orkar i den takt jag hållit på i sommar. Om sex veckor är det dessutom min tur att börja jobba igen... ojojoj var tar tiden vägen?!

8 kommentarer:

JuMel sa...

Snygg! Blir bara mer och mer sugen på den boken:) Ja, vart tar tiden vägen?! Det undrar jag med! Krya på er och njut av din resterande ledighet!

KlaramedK sa...

Å va trevligt, det går alltså att använda mönstren om man inte är 160 lång!! ...fick den och några andra japanska böcker i födelsedagspresent, och tänkte neeeej när jag såg att den var för små personer, typ.

En fråga, ungefär hur mycket förlänger du?

Jättefin för övrigt och kul story om tyget!

Kalunji040 sa...

Va fin den blev. Jag gillar tyget och modellen skarpt.

Anna sa...

superfin! Sugen på boken, men såg att storlekarna är från xs-l så jag undrar hur stora de är i storlekarna, för jag ligger på L-XL så man vill ju inte att allt ska vara för litet.

od Andulky sa...

Superfin!!

Singh sa...

Fräsch!

Miiaoo sa...

Gillar både modell och tygval! Snyggt och det ser riktigt skönt ut också.
Är själv väldigt sugen på att sy modell E, den som är på framsidan. Gillar den men har inget bra tyg känner jag.. Ska kika i tygerna en gång till.. Kanske finns det nåt ändå..

ett tu tre sa...

Ser riktigt snyggt och stiligt/klassiskt ut!