lördag 5 mars 2011

En ny tjocketröja till I

I har haft samma "tjocketröja" sedan hon var 1 år. Det är alltså sedan sommaren 2009 så det var hög tid för en ny. Denna har blivit en ny favorit här hemma och det är ju roligt. Tyget har dock inte lejon på sig enligt I, det är troll!

Det var väldigt roligt att sy en tröja med dragkedja och linning, krage och dessutom, för att krångla till det ytterligare, ett sammetsband i kanten mellan krage och tröja för att dölja sömmarna. Hos Kokalal finns en toppenbra tutorial på hur man syr dragkedja i linningen och den funkar precis lika bra till kragen! Sydde  i en liten skyddsbit så att dragkedjan inte ska skava mot hakan. Dragkedjan har jag köpt hos Bibbi, såklart!

Tyget är den härliga lejonstretchfrottén som Tanyasum designat och som jag är återförsäljare för . Jag älskar den! Muddar, kanter och krage är i snyggt mörkbrun interlock från Mjuka Tyger. Färgen är så så snygg!

Mönstret är från senaste Ottobre, jag har blandat västen med krage och tröjan med luva för att få fram modellen. Den kunde ha varit lite längre men annars är jag förvånad över att storleken var så bra. Det är strl 92 rakt av.

Det är verkligen roligt att sy något annat än det man brukar ibland. Nya moment och utmaningar ger helt klart mer glädje i sömnaden! Nöjd? Javisst! Supernöjd! Och så glad att dottern också gillar den!

11 kommentarer:

grønn sa...

Herlig jakke - skjønner godt at den har blitt en favoritt! Jeg har ogaå plaaner om å lage nye frottejakker til ungene til våren, og nå ble jeg inspirert av din flotte variant :-)

Syserine sa...

Vad snygga detaljer! Dom kommer du se varje gång du tar på plagget!

Juliannie sa...

Jättefin! Nu blir jag sugen på att sy... hoppas mina tyger från znok kommer snart! Tack för tipset förresten!

Wcollection sa...

superfin! måste erkänna att jag hyser stor respekt på för dragkedjesömnad;) kanske lite för stor eftersom jag inte vågar riktigt utan sätter knappar istället... måste börja träna på det, är ju så snyggt! hA EN SKÖN SÖNDAG!

Bibbi sa...

Roligt att se så fin detaljsömnad.
Plagg blir sp mycket mer med detaljer
proffsigt sydda.
Modellen och tyget också jättefint

Singh sa...

Jättesnygga jacka. Gillar sammetsbandet i halsringningen. Det är nåt som finns på min "vill göra" lista, något jag aldrig gjort förrut. Håller med om att utmaninger ger syglädje!

Onomak sa...

Jättefin! Dina plagg ser alltid så snyggt välarbetade ut!

jenny sa...

Jättefin. Det ser extra proffsigt ut med blixtlåsskyddet.

Cecilia & Busiga ungar sa...

Jättesnygg. Önskar jag kunde få till det när det gäller både dragkedja och hakskydd...

Helena sa...

Jättefin! Värt mödan att lägga ner lite extra tid på ett plagg, det gör så mycket för helheten.

Jennie sa...

Den blev verkligen superfin! Så avancerat med alla detaljer. Vad härligt att kunna sy så fint!