söndag 17 juli 2011

Räddat ett UFO

Denna klänning klippte jag ut i ett sista klippryck innan vi började flyttpacka i mars. Sedan gick luften ur mig och jag sydde inte så mycket som jag hade trott. Nu är flytten över sedan länge och syrummet nästan i ordning. Men orken och lusten att sy har inte riktigt infunnit sig. Det är så mycket annat, rensa ogräs, bygga staket, bygga väggar, måla om, tapetsera och umgås med familjen! Men jag jobbar mig långsamt ner i UFO-högen. Senaste alster är den här klänningen alltså.

Klippt direkt från ett Ottobremönster (nr 1/10?) strl 98. Passar riktigt bra på min tjej överallt förutom i ärmhålorna som är gigantiska! Tygerna är två av mina favoriter, ett loppisfyndat jeanstyg som tidigare har blivit kjol till både mig och en vän, samt ett härligt blommigt tyg jag fått i ett ekobytet-hemlispaket på den tiden som dett var aktivt (dvs några år sedan!). Ett helt underbart blommigt tyg som jag länge hållit på. Det fick bli detaljer i min blomtokiga dotters nya klänning.
Om ni undrar varför den är skrynklig så är det för att den är använd två dagar i sträck! Den gillades med andra ord av tjejen. Hon är speciellt förtjust i fickorna och räknar glatt upp alla saker man kan lägga i dem. Knappar, stenar, ballonger, maskar.....!

Detaljen med knappen i ryggen la jag till själv när jag insåg att min dragkedja var för kort. Lämnade bara ite utrymme i överkant och sydde fast ett matchande band och en likadan knapp som på fickorna. Blev riktigt bra och en kul detalj! Det var riktigt kul att sy klänningen med alla detaljer, sprund och grejor. Trodde det skulle vara svårare att sy sprunden på framsidan med avvikande botten men det var faktiskt riktigt enkelt! Bara att man fick fålla varje del för sig innan man sydde ihop för att vecken skulle ligga kvar! Så stod det ju faktiskt i beskrivningen men inte fattade jag varför förrän det skulle fållas....!
Och se så fint man kan modella nu för tiden, både bak och fram ska med på bild!

3 kommentarer:

Karin sa...

Åh! Vilken fin! Lilla söta I fullt medveten om att hon poserar. Jag tror jag storknar över hur fin hon är... "Huset" längtar redan efter ett nytt I och R besök...

Helgi sa...

Hej!

Ser riktigt bra ut. Men jag la märke till att du håller på med lite diverse byggprojekt. Jag skulle tycka det var kul om du ville titta in byggforumet jag jobbar på. Jag kan erbjuda en liten morot om du vill skriva lite om dina projekt där.

Hör av dig till mig på mejl så berättar jag mer!
helgibyggla@gmail.com

Vänliga hälsningar
Helgi

Therese W sa...

Underbar klänning :)