söndag 11 augusti 2013

Pösbralla

Bloggen har verkligen legat lågt i sommar, den hinns inte riktigt med. Dock har inte symaskinerna stått still någon längre period men jag har knappt hunnit fota än mindre visa det som jag har sytt.

Men nu kanske! Detta är början till mitt nya byxmönster. Jag har ju haft mönster på muddbyxor förut såklart men aldrig varit 100% nöjd med dem. Har framförallt velat ha mer puff i bensluten. Efter lite konsultation med min mönsterguru, Kokalal, så blev resultatet såhär! Ja, för att vara de första jag syr från ett helt nytt mönster är jag mycket nöjd! Att jag sedan glömde att sänka midjan för att sy mudd, ja det har ju inget med benpuffet att göra! Har hur som helst repat upp sömmen och sänkt mudden ca 3 cm efter att bilderna togs.

De är ritade med en blandning av mått från min 18-månaders och tillskärarakademiens måttlista för strl 86. De är lite långa i benen för vår kille som är 82 cm lång men det ska ju strl 86 vara då! På onsdag börjar lilleman skolas in på förskola, han behöver nog ett gäng brallor till så jag får jobba vidare med mönstret! Sedan ska det även ritas mönster till storebror och storasyster som även de behöver påfyllning inför höst och vinter. De har växt så det knakar i sommar alla tre!

Tyget i dessa byxor är en stretchfrotté from Stoff och Stil som jag köpte på rean när jag var på butiken i Malmö i somras. Den är så fin tycker jag och jag älskar stretchfrotté! Valde att ta upp det grå i tyget i mudden.

1 kommentar:

johanna@projects by me sa...

Jättefina! Tyvärr gillar inte mina barn pösbyxor, annars skulle jag gärna klä dem i såna. Tyget är också så fint!